Milá maminko, milý tatínku,
blíží se chvíle, kdy Vaše dítě nastoupí do mateřské školy. Ze dne na den se ocitne v neznámém prostředí, obklopeno houfem kluků a holčiček. Starostlivou maminku a tatínka vystřídají dvě paní učitelky, které nezná a o jejichž pozornost se navíc musí dělit s ostatními dětmi. Jistě má hlavu plnou otázek : Proč tu jsem? Co tady budu dělat? Jaké jsou paní učitelky? S čím si budu hrát? Abychom omezili nepříjemné pocity na minimum, prochází „nováčci“ tzv. adaptací. Co to znamená? Je to čas potřebný k tomu, aby si dítě zvyklo na nové prostředí, kamarády, dospěláky. Aby zvládlo zůstat delší dobu samo, bez maminky, jinde než doma a přitom bylo spokojené a cítilo se bezpečně. Každé dítě je jiné, a proto i doba „zvykání“ je různě dlouhá. Je možnost, aby dítě docházelo po domluvě s paní učitelkou jen na kratší časový úsek, který se postupně prodlužuje.
Velice důležitá bude i spolupráce s učitelkami na třídě. Když rodiče a učitelky „potáhnou za jeden provaz“, je to pro všechny výhra. Kdo lépe zná své dítě, jeho zvyklosti, to co jí rádo, s čím si hraje a naopak, než jeho rodiče. Tyto cenné rady mohou být nápomocny při adaptaci dítěte ve školce.
V mateřské škole se již od dětí očekává určitá samostatnost při jídle a pití, oblékání a svlékání, při udržování osobní čistoty – použití WC (dětí musí být bez plen). Proto veďte děti k určité samostatnosti v sebeobsluze, ale nebojte se, p. učitelky dětem rády pomohou, i ony chtějí mít ve školce spokojené děti. Oblečení dětem do školky dávejte pohodlné, raději starší, protože pracujeme s barvičkami a dalšími materiály, kterými se mohou ušpinit. Mějme na paměti, že dítě by se mělo soustředit na práci, nikoliv na to, aby se neušpinilo a nemuselo se strachovat Co tomu řekne maminka?
A co do školky potřebují?
- bačkory (ne pantofle)
- pyžamo
- pohodlný oděv do třídy a náhradní oblečení do sáčku v šatně
- šanon na výkresy
Pro lepší orientaci vše označte jejich značkou.
A co ještě na závěr?
Najděte si čas pro dohodu s námi o společném postupu a nebojte se otevřeně projevit pracovnicím mateřské školy své pochyby, přání. Většině nesrovnalostí a potíží se dá předejít včasnou vzájemnou domluvou.